Του Στέργιου Ζιαμπάκα (Εφημερίδα των Συντακτών)
Καθημερινές διατροφικές συνήθειες των συμπολιτών μας όπως ο καφές και το ψωμί τείνουν να γίνουν «είδος πολυτελείας» για μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, σύμφωνα με τις τελευταίες κλαδικές μελέτες της «Στόχασις, Σύμβουλοι Επιχειρήσεων Α.Ε.» για τους κλάδους των «Αλυσίδων Καφέ και Καφεκοπτείων» και της «Βιομηχανικής Αρτοποιίας».
Αν και τόσο η αγορά των αλυσίδων καφέ όσο και η αγορά των αλυσίδων καφεκοπτείων «σώζεται» από το γεγονός ότι ο καφές κατέχει σημαντική θέση στην καθημερινότητα του εν Ελλάδι πληθυσμού, αμφότερες καταγράφουν σημαντική πτώση τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της «Στόχασις», εκτιμάται ότι η αγορά αλυσίδων καφέ συνέχισε την πτωτική της πορεία το 2012, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 6%-8%, σε σχέση με το 2011, η οποία προβλέπεται ότι θα περιοριστεί στο ήμισυ το 2013. Αναφορικά με την αγορά αλυσίδων καφεκοπτείων, εκτιμάται πτώση 3%-5% το 2012/2011, η οποία αναμένεται να περιοριστεί σε 1%-3% το 2013.
Σύμφωνα με τον Βασίλη Ρεγκούζα, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΣΤΟΧΑΣΙΣ, οι αλυσίδες καφέ δέχονται επιπλέον πιέσεις από την αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση, αλλά και από τις νέες μορφές ανταγωνισμού. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι δύο ελληνικές αλυσίδες («Coffeeright», «Flocafe») βρίσκονται στις 70 κορυφαίες της Ευρώπης, σύμφωνα με στοιχεία της FoodService Europe & Middle East.
Ως προς το ψωμί, το οποίο αποτελεί βασικό είδος διατροφής με μεγάλη θρεπτική αξία και ταυτόχρονα βασικό συστατικό της παραδοσιακής, καθημερινής διατροφής των συμπολιτών μας, το 2012, εκτιμάται ότι η αγορά βιοτεχνικής αρτοποιίας παρουσίασε μείωση 5% – 7% σε σχέση με το 2011.
Mείωση του εισοδήματος
Η πτώση αυτή οφείλεται στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και της ιδιωτικής κατανάλωσης, η οποία επηρεάζει κυρίως την κατανάλωση αρτοσκευασμάτων, αρτοπαρασκευασμάτων και λοιπών ειδών.
Υπενθυμίζεται άλλωστε η πρόσφατη έρευνα που διενεργήθηκε από τη MARC ΑΕ για λογαριασμό της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος, σύμφωνα με την οποία δύο στους δέκα καταναλωτές έχουν σταματήσει πλέον να αγοράζουν ψωμί, με το ποσοστό όσων έχουν προβεί στη σχετική επιλογή επικαλούμενοι οικονομικούς λόγους, να ανέρχεται στο 22,9%, ποσοστό διπλάσιο του αντίστοιχου προ διετίας.
Add comment