ChiosTV

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΥΠΝΟΥ: Η ΑΫΠΝΙΑ ΒΛΑΠΤΕΙ ΠΟΛΥ ΣΟΒΑΡΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ

Στον μακρύ κατάλογο με τις πιο ύπουλες ψυχοσωματικές διαταραχές συγκαταλέγει την αϋπνία, χρόνια και περιστασιακή (οξεία), η διεθνής ιατρική κοινότητα με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου (20 Μαρτίου).

Είτε πρόκειται για ορμονική διαταραχή είτε για ψυχογενή αϋπνία, το βέβαιο είναι ότι αποτελεί παράγοντα κινδύνου για πρόωρο ή αιφνίδιο θάνατο, ασθένειες – σωματικές και ψυχικές – και φυσικάατυχήματα που απειλούν τη ζωή και την ανθρώπινη υγεία.

Επιστημονικές έρευνες και κλινικές μελέτες καταδεικνύουν περίτρανα ότι όσοι παλεύουν με την αϋπνία για αρκετά χρόνια αντιμετωπίζουν κατά 58% αυξημένο κίνδυνο να χάσουν πρόωρα τη ζωή τους.

Μάλιστα η χρόνια αϋπνία φάνηκε να συνδέεται με τα αυξημένα επίπεδα φλεγμονής στο αίμα, όπως αυτή μετράται από τα επίπεδα της C Αντιδρώσας Πρωτεΐνης (C-Reactive Protein ή CRP), δείκτης που σχετίζεται άμεσα με την καρδιοπάθεια, τον διαβήτη, την παχυσαρκία, τον καρκίνο, την άνοια και την κατάθλιψη.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Τι ορίζεται ως αϋπνία; Πότε μπορούμε να λέμε ότι έχουμε πραγματικό πρόβλημα και όχι κάτι περιστασιακό επειδή ενδεχομένως να μην νυστάζουμε (να έχουμε «χορτάσει» ύπνο) ή επειδή πιθανόν να υπάρχουν εξωγενείς παράγοντες (θόρυβος, ακατάλληλη θερμοκρασία, ανασφάλεια, έντονο στρες και γενικά αντικειμενικές συνθήκες που να δικαιολογούν την αϋπνία – δηλαδή την… ξαγρύπνια).

Πότε μετράμε προβατάκια

Η αϋπνία, είναι η δυσκολία να κοιμηθούμε ή να παραμείνουμε σε κατάσταση ύπνου όταν δεν συντρέχουν αντικειμενικές προϋποθέσεις και αποτελεί τη συνηθέστερη διαταραχή του ύπνου. Ως χρόνια αϋπνία ορίζεται η δυσκολία στον ύπνο για τουλάχιστον τρία βράδια την εβδομάδα σε διάστημα τουλάχιστον τριών μηνών.

lanes

Η διατροφή

Πληθώρα ερευνών συσχετίζει την σωστή καθημερινή διατροφή με τον καλό ύπνο. Οι μειωμένες ώρες ύπνου συνοδεύονται από ορμονικές αλλαγές που επιδρούν τόσο στην αύξηση της όρεξής μας όσο και στην αυξημένη αποθήκευση λίπους στο σώμα μας.

Συγκεκριμένα, σε περιπτώσεις αϋπνίας αυξάνεται στο αίμα η γκρελίνη που είναι η ορμόνη της όρεξης και μειώνονται τα επίπεδα λεπτίνης που είναι η ορμόνη που καταστέλλει την όρεξη.

Ο μεταβολισμός των τροφών (δηλαδή η ποσότητα και η ποιότητα των βιταμινών, πρωτεϊνών και των ιχνοστοιχείων που απορροφούνται από τον οργανισμό) είναι στενά συνδεδεμένος με τη χαλάρωση των μυών, τη σεροτονίνη και την αδρεναλίνη που είναι οι βασικότεροι ρυθμιστές για την ηρεμία ή το άγχος.

Τροφές που μας νανουρίζουν

Επιλέγουμε τροφές που είναι πλούσιες σε τρυπτοφάνη, ένααμινοξύ της σεροτονίνης.

newsbomb.gr

chios_tv

Add comment

Meci Production